سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/11/22
8:27 عصر

خودکشی1

بدست sina در دسته

دنبال چی می گردی

خودکشی تلاشی آگاهانه به منظور خاتمه دادن به زندگی شخص توسط خودش می‏باشد که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل گردد یا فقط به شکل احساسی در فرد بماند.
? تعریف خودکشی
خودکشی به عنوان یک رفتار، مرگی است که به دست خود شخص انجام می‏گیرد. به گفته اشنایدمن ”خودکشی عمل آگاهانه آسیب رساندن به خود است که می‏توان آن را یک ناراحتی چند بعدی در انسان نیازمندی دانست که برای مسئله تعیین شده او این عمل بهترین راه حل تصور می‏شود.“
بر مبنای تعریف مرکز مطالعات انستیتو ملی بهداشت روانی آمریکا، خودکشی تلاشی آگاهانه به منظور خاتمه دادن به زندگی شخص توسط خودش می‏باشد که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل گردد یا فقط به شکل احساسی در فرد بماند. این تعریف سه شکل مختلف این پدیده را مطرح می‏کند.
?) خودکشی به اتمام رسیده: به معنی عملی موفق که منجر به مرگ شود.
?) اقدام به خودکشی: به عملی ناقص گفته می‏شود که به مرگ منتهی نگردیده است.
?) افکار و تمایلات خودکشی: فکر و یا تمایل به خودکشی است که در ذهن فرد وجود دارد ولی به مرحله عمل در نیامده است.
آمارهای سازمان جهانی بهداشت، نشان می‏دهد که سالیانه حدود چهارصد هزار نفر به دلیل خودکشی موفق جان خود را از دست می‏دهند. خودکشی در ردیف دهمین علت مرگ و میر برای تمام سنین در بیشتر کشورهای جهان است. در حالیکه آمار مرگ میر بیماران خودکشی کرده در بین مردان سه برابر بیشتر از زنان است، ولی زنها چهار برابر بیشتر از مردها اقدام به خودکشی می‏کنند.
? علل خودکشی
در زمینه علل خودکشی طبقه بندیهای متعددی وجود دارد، در این‌جا به یکی از این طبقه‌بندی‌ها اشاره می‌شود.
?) علل آسیب شناختی- روانی شامل بیماریهای جسمی، بیماریهای روانی همچون افسردگی.
?) علل اقتصادی شامل بیکاری، مشکلات اقتصادی، اخراج شدن از کار ورشکست شدن و از دست رفتن پایگاههای اجتماعی.
?) علل عاطفی شامل شکست در عشق، از دست رفتن شخص مورد علاقه، مرگ یا بیماری خطرناک یکی از نزدیکان، درگیریها و اختلالات خانوادگی.
? عوامل پیشگیری کننده خودکشی
بر اساس نتایج بررسیهای مختلف می‏توان به برخی از عوامل پیش گویی کننده خودکشی اشاره کرد. بین خصوصیات همراه با خطر بالای خودکشی می‏توان از سن بالای ?? سال، جنس مذکر، الکلیسم، خشونت و تحریک پذیری، از دست دادن سلامت جسمی، افسردگی و بستری شدن قبلی در بیمارستان روانی نام برد. هم‌چنین اقدام و مبادرت قبلی به خودکشی، به عنوان یک ملاک قوی برای احتمال بروز مجدد خودکشی به شمار می‏رود. آشکارترین هشدار در خودکشی ابراز تمایل مستقیم است. بررسی‏ها نشان می‏دهد که تقریباً بیش از دو سوم کسانی که خودکشی می‏کنند قبلاً قصد خود را با دیگران در میان گذاشته و آنها را به انجام آن تهدید می‏نمایند. بنابراین یکی از راه‌های موفق پیشگیری از خودکشی توجه به ابراز این فکر از طریق دیگران کمک به حل مشکل آنان و راهنمایی آن‌ها جهت مراجعه به روانشناس یا روانپزشک است.
? شیوه‏های مقابله با خودکشی
درمان افراد اقدام کننده به خودکشی عبارتست از:
?) مشاوره، راهنمایی و حمایت فرد
?) آموزش و درمان حل مسأله‏ای
?) روان درمانی فردی
?) مداخله خانوادگی
?) گروه درمانی
?) درمان دارویی
?) بستری کردن در بخش بیماران روانی
مهارتهای حل مسأله به فرد این امکان را می‌دهد که با بررسی راه‌حل‌های مختلفی که در پیش‌رو دارد، یکی آز آن‌ها را مؤثرتر تشخیص داده و در جهت حل مشکل آن را به‌کار بندد. به‌یاد داشته باشیم که خودکشی می‌تواند یک راه‌حل باشد، اما بدترین و آخرین راه حل مشکل است. همیشه برای حل همه مشکل‌ها راه‌حل‌های بسیاری ساده، ارزان و آبرومندانه وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنیم و با کمک مشاور آن‌ها را پیدا کنیم.
انستیتو روانپزشکی تهران

دنبال چی می گردی


86/11/22
8:25 عصر

جدایی والدین شما

بدست sina در دسته

دنبال چی می گردی

جدایی والدین شما

آیا والدین شما از یکدیگر جدا شده اند و یا در حال جدا شدن می باشند؟

اگرچه بچه های بزرگسالی که والدینشان از یکدیگر جدا شده اند, ممکن است تمام مدت به این وضوع فکر نکنند, اما زندگی آنها به طرز غیر قابل وصفی, تحت تاثیر جدایی والدینشان قرار می‌گیرد.

طلاق (جدایی), همیشه بر روی کودکان حتی بچه های بزرگتر تاثیر می گذارد و تقریباً همیشه, پیامدهای بعدی نیز بدنبال دارد. برای مثال, سئوالات ذیل را در نظر بگیرید:

1- آیا در مورد جدایی (طلاق) والدین خود, احساس گناه و یا احساس مسئولیت می کنید؟

2- آیا هرگز احساس کرده اید که بخاطر واقعه طلاق, بخشی از کودکی خود را از دست داده اید؟

3- آیا احساس می کنید والدین شما به شدت نیازمند حمایت عاطفی تان هستند؟

4- وقتی والدینتان مشاجره می کنند, آیا خود را در نقش یک آشتی دهنده می یابید؟

5- آیا احساس می‌کنید, هر یک از والدینتان آنقدر درگیر مسایل شخصی خودشان یا مسایل جدیدی در زندگی هستند که خواسته ها و نیازهای شما, غالباً نادیده انگاشته می شود؟

این موارد, تنها, نمونه هایی از موقعیت هایی هستند که شما به واسطه جدایی والدینتان تحت تاثیر آنها واقع شده اید و پاسخ شما به هر یک از سئوالات فوق, می تواند نمایانگر موضوعات بسیاری باشد. تحصیلات, روابط فعلی و آینده و حتی سلامت عاطفی شما به شدت تحت تأثیر چگونگی حل و فصل مشکلات از یک سو و احساستان نسبت به طلاق والدین از سوی دیگر, قرار می گیرد.

چگونه می توان جدایی والدین را تحمل نمود      

                 دنبال چی می گردی

ادامه مطلب...

86/11/22
8:23 عصر

کمال گرایی

بدست sina در دسته

دنبال چی می گردی

کمال گرایی

آیا احساس می کنید کارهایی که به اتمام رسانده‌اید به اندازه کافی خو ب نیستند ؟

آیا نوشتنن مقالات وطرحها را با هدف انجام دقیق آنها به تعویق می اندازید ؟

آیا احساس می کنید که کارهها را باید صد درصد درست انجام دهید و در غیر اینصورت فردی متوسط و یا حتی بازنده هستید؟

اگر چنین باشد در آن صورت شما به جای حرکت در مسیر موفقیت سعی در کامل بودن دارید. کمال گرایی به افکار و رفتارهای خود تخریب گرانه‌ای اشاره می کند که هدف آنها نیل به اهداف به شدت افراطی و غیر واقع گرایانه است .در جامعه امروزی ، به اشتباه کمال‌گرایی چیزی مطلوب و حتی لازم برای موفقیت در نظر گرفته می شود .

بهر حال مطالعات اخیر نشان می دهند که نگرش کمال گرایانه موجب اخلال در موفقیت می شود.آرزوی کا مل بودن هم احساس رضایت از خودتان را از شما می گیرد و هم شما را بیش از سایر مردم (کسانی که اهداف واقع گرایانه تری دارند)، در معرض ناکامی قرار می دهد.

علل کمال گرایی

 

                  دنبال چی می گردی

ادامه مطلب...

86/11/22
8:20 عصر

احساس گناه و رنجش

بدست sina در دسته

دنبال چی می گردی

احساس گناه و رنجش

احساس گناه و رنجش حالت‌هایی روانی هستند که عشق و محبت را تخریب کرده و درد ورنج به بار می‌آورند. در ظاهر امر آنها توسط رخدادها ایجاد می‌شوند ولی در واقع اینطور نیست. رنجش و گناه حاصل شیوة ارتباط شما با رخدادهاست ( یعنی چگونگی ارتباط دادن حوادث با خود).خوشبختانه چون خودتان آنها را ایجاد کرده‌اید، خودتان نیز قادر به ترک آنها هستید. این نوشته به شما یاد می‌دهد که چگونه خود را از دست آنها خلاص کنید.

احساس گناه

                            دنبال چی می گردی

ادامه مطلب...

86/11/22
8:18 عصر

مقابله با فقدان شناخت واکنش شخصی به سوگ

بدست sina در دسته

دنبال چی می گردی

مقابله با فقدان شناخت واکنش شخصی به سوگ

در طی زندگی، هر کدام از ما روابطی را با دیگران برقرار می کنیم که آن روابط معنایی خاص برای ما دارد. آنها می توانند والدین، سایر اعضای خانواده، دوستان، معلمان و افراد دیگری باشند. اینها کسانی هستند که به شیوه های مختلف از ما مراقبت و حمایت می نمایند. در طی زندگی مان، هر کدام از ما مرگ کسی که مورد علاقه مان است را نیز تجربه می کنیم. صرفنظر از اینکه مرگ آنها ناشی از بیماری، تصادف یا حادثه ای دیگر باشد، ما با ترکیبی از افکار و احساسات باقی می مانیم. ما عمیقاً فقدان آنها را احساس می کنیم. پیشنهاد های زیر به ما در فهم فرایند سازنده سوگ و اهمیت یاد آوری شخص مورد علاقه مان کمک می کند.

مسئله مهم، پذیرش خودتان است

دنبال چی می گردی

ادامه مطلب...

86/11/22
8:17 عصر

غلبه بر غم غربت

بدست sina در دسته

دنبال چی می گردی

غلبه بر غم غربت

از دیرباز،شوق وآرزومندی برای رسیدن به نزدیکان مضمون نوشته های نویسندگان وشعرا بوده است . اکثر ما به زادگاهمان یا محلی که آن را خانه می نامیم به شدت وابسته‌ایم .هرگاه نتوانیم برای کسب آرامش وامنیت درخانه خود حضور یابیم ، بسیار آزرده می شویم .

وقتی شما خانه را به قصد حضور در دانشگاه ترک میکنید، چه بسا درجاتی از غم غربت ودلتنگی راحس کرده باشید.برخی دانشجویان چنان غرق در هیجان دوستان وفعالیت‌های جدید می‌شوند که کاملا زندگی پیشین خود را از یاد می‌برند.بعضی دانشجویان فقط در همان چند دقیقه اول هیجان زده هستند وسپس دلشان برای همه آن چیزهایی که برایشان آشنا و صمیمی بود تنگ می‌شودودر آرزوی دیدار خانواده و دوستانشان به سر می‌برند.عده‌ای دیگر ، از همان ابتدای ورود به محیط نا آشنای دانشگاه وشهر در وحشتند .آنها برای مدتی ،از چند روز تا یک ونیم سال تحصیلی ، غمگین اند و تا حدودی احساس بیچارگی می‌کنند.این مشکل برای دانشجوی خارجی یا غیر بومی دشوارتر است ،دسته اخیر دانشجویان برخلاف دانشجویان بومی از عوامل حمایتی محرومند ،عواملی نظیر دوستان هم شهری که با یک زبان و گویش وعلاقمندی مشترک با یکدیگر سخن بگویند.ما به هر محیط جدیدی پا بگذاریم ومجبور شویم نیازهایمان را به نحوی متفاوت با قبل وبا افرادی دیگر تأمین کنیم ،دچار غم غربت ودلتنگی می‌شویم .هریک از ما برای تغییر وآموختن روش‌های مختلف کنار آمدن با محیط های جدید،آستانه تحمل خاصی داریم .غم غربت ،اصطلاحی کلی است که اندوه ، غمگینی ،از دست دادن معنا ،ترس از تغییر،پیش بینی نوکیدی یا احساسات تنهایی را دربر می‌گیرد.گاهی اگر دانشجو نتواند نیازهای دوست داشتن وتعلق خود را با افراد جدید تأمین کند.چه بسا دچار افسردگی جدی شود.درچنین شرایطی ،دانشجوی جدید(یا دانشجویی که غم غربت دارد)درپی کمک های حرفه‌ای بر می‌آید تا از دغدغه‌ها و نگرانی- هایش سخن بگوید.

غم غربت شفای عاجلی ندارد،ولی هرگاه به شدت غمگین شوید،اگر با کسی حرف بزنید،حتما حالتان بهتر می‌شود اغلب اوقات ،مشاوران می‌توانند معنای تازه‌ای از خودمان و زندگی را به ما نشان دهند،آن ها ما را به حل مشکلات ودرک جدیدمحیط ترغیب می کنند .غم غربت ،اغلب روشی است برای گفتن این که ما از مواجهه با آینده می ترسیم یا در کنا رآمدن با آن تردید داریم.حرف زدن با دوستان جدید،درگیر شدن دربرخی فعالیت‌ها ی تازه (تا زمان مأنوس شدن با آنها )یا حرف زدن با مشاور یا معلم مورد علاقه‌تا ن راهی است برای تخفیف ناگوارترین حزن‌ها .

q راهنمائیهای برای غلبه بر غم غربت:

                                                     دنبال چی می گردی

 

ادامه مطلب...

   1   2   3      >